Informatie

Versnellingsbak

De kwaliteit van een versnellingsbak bij een occasion hangt af
van de vorige bestuurder(s).
U kan dus aan de versnellingsbak voelen hoe de auto bereden is.
U moet natuurlijk ook kijken hoeveel kilometers de auto al gereden heeft, de versnellingsbak van een auto met 150.000 km op de teller schakelt
natuurlijk lichter dan die van een auto die pas 30.000km heeft gereden.
Een onderdeel van de versnellingsbak is de koppeling.
U moet daarom altijd in combinatie met de versnellingsbak
voelen of dat de koppeling in orde is.

Automaat

Heeft de auto een automatische versnellingsbak dan kan er weinig aan kapot gaan,
deze bak schakelt zelf en is over het algemeen trager als een handgeschakelde bak.
De berijder kan niet bijzonder sportief gereden hebben (slippende banden e.d.) en automaatrijders zijn vaak ook mensen die rustiger met hun auto omgaan.
Let er wel op dat een automaat ook kapot kan gaan en de kwaliteit moeilijk
van te voren in te schatten is.
Gaat deze kapot dan moet u op een dure reparatie rekenen.
Omdat een auto met een automatische versnellingsbak relatief duur
en moeilijk te vinden is kan een reparatie toch uitkomst bieden.
Let er ook op dat een ‘automaat’ geleidelijk aan slijt.
Dit betekent dat deze na verloop van tijd en kilometers gereviseerd
moet worden. Dit kan na 150.000 km of pas na 200.000 km of meer zijn.
Wilt u weten wanneer deze automaat gereviseerd moet worden dan kunt u contact met ons opnemen.

Handbak

Wanneer de vorige eigenaar van de auto ruw met de versnellingsbak is
omgegaan is er een grote kans dat deze is beschadigd.
Wanneer men namelijk snel met een auto wil accelereren zal er snel door de versnellingen moeten worden geschakeld.
Wordt dit schakelen te hardhandig gedaan, dan zullen de “tussenschotjes” die versnellingen uit elkaar houden extra snel slijten. Het gevolg hiervan is dat de versnellingspook niet meer met zekerheid in een versnelling gezet kan worden.
U kunt testen of de versnellingsbak nog in orde is door de pook in een versnelling te zetten en deze met lichte kracht in de naast gelegen versnelling te
duwen zonder eerst in de neutraalstand te komen.
U moet natuurlijk niet gaan forceren, want dan maakt u zelf de bak kapot.
Maar probeer met een lichte druk de pook in de andere versnelling te krijgen, wanneer dit lukt dan weet u zeker dat er niet zuinig met de auto is omgesprongen. Let u er wel op dat u het koppelingspedaal indrukt.

Koppeling

Heeft de auto een automatische versnellingsbak dan kan er weinig aan kapot gaan, deze bak schakelt zelf en is over het algemeen trager als een handgeschakelde bak.
De berijder kan niet bijzonder sportief gereden hebben (slippende banden e.d.) en automaatrijders zijn vaak ook mensen die rustiger met hun auto omgaan. Let er wel op dat een automaat ook kapot kan gaan en de kwaliteit moeilijk van te voren in te schatten is.
Gaat deze kapot dan moet u op een dure reparatie rekenen.
Omdat een auto met een automatische versnellingsbak relatief
duur en moeilijk te vinden is kan een reparatie
toch uitkomst bieden. Let er ook op dat een ‘automaat’ geleidelijk aan slijt. Dit betekent dat deze na verloop van tijd en kilometers gereviseerd moet worden. Dit kan na 150.000 km of pas na 200.000 km of meer zijn. Wilt u weten wanneer deze automaat gereviseerd moet worden dan kunt u contact met ons opnemen.